Профорієнтація
Пєвнєва Г.Г.
Тема: «СВІТ ПРОФЕСІЙ – І ТВІЙ ВИБІР» (тренінг розвитку профорієнтаційних знань старшокласників) (слайд із темою)
Мета: забезпечити учнів необхідним обсягом профорієнтаційних знань та навичок;
розвинути уміння розуміти самого себе, свої потреби та нахили;
формувати толерантне ставлення до представників різних професій;
активізувати процес формування психологічної готовності учнів до професійного самовизначення;
формувати відповідальне ставлення до вибору професії (слайд із метою)
Хід заняття
1. Вступне слово класного керівника. Оголошення теми заняття (2 хв.)
Доброго дня всім присутнім. Народна мудрість говорить:
Життя прожити – не поле перейти.
Від труднощів не можна заховатись.
Свою стежину слід в житті знайти,
Щоб в щасті й радості купатись.
Ми з вами сьогодні зібралися на заняття- тренінг «СВІТ ПРОФЕСІЙ – І ТВІЙ ВИБІР», мета якого забезпечити учнів необхідним обсягом профорієнтаційних знань та навичок; розвинути уміння розуміти самого себе, свої потреби та нахили; формувати толерантне ставлення до представників різних професій; активізувати процес формування психологічної готовності учнів до професійного самовизначення; формувати відповідальне ставлення до вибору професії.
На нашому занятті присутні гості, представники різних професій:
1. Медична сестра Базанова Ірина Вікторівна
2. Бухгалтер Пригородова Олена Миколаївна
3. Логопед, дефектолог, психолог Міллєр Марина Сергіївна.
Класний керівник. Розпочати заняття пропоную із вправи «Мені подобається в тобі…»
2. Вправа «Мені подобається в тобі…» (2 хв.)
Вправа починається зі слів: «Мені подобається в тобі…». Учень говорить цю фразу однокласнику. Той, у свою чергу, також говорить комплімент іншому однокласнику, намагаючись, щоб компліменти були різними. Після вправи бажано обговорити, що почували учасники, чи сподобалося їм говорити компліменти. Вправа допомагає учням побачити свої позитивні сторони, відчути, що приймається і цінується іншими .
3. Слово класного керівника.
Вибір майбутньої професії – тема актуальної розмови для кожного підлітка, бо це одне з найважливіших питань у житті, від якого багато в чому залежить подальша доля. Ця проблема – задача з багатьма невідомими: що я добре вмію? Чого хочу? А що потрібно суспільству? На нашій зустрічі ми спробуємо це обговорити.
4. Правила роботи (2 хв.)
Класний керівник. Але для того, щоб наша робота булла продуктивною і результативною, всім присутнім пропоную дотримуватися певних правил
(слайд Правила роботи)
Правила роботи:
Говорити від свого імені.
Бути активним.
Бути толерантним
Слухати один одного.
Кожна думка має право на існування і висловлення.
Класний керівник. Давайте проголосуємо, хто «за» дотримання правил роботи. Одностайно. Отже, працюємо.
5. Класний керівник. Перейдемо до вправи, яка називається «Мозковий штурм» (3 хв.) Я задаватиму питання групам по черзі. Якщо група не знає правильної відповіді, черга переходить до наступної групи. ( Слайд із назвою вправи та з питаннями )
- Що таке професія? (Професія — це рід трудової діяльності.)
- Що необхідне у першу чергу, щоб отримати професію? (Освіта.)
- Президент, двірник, прибиральниця — це професії? (Ні, тому що ніде не навчають цим заняттям, хоча вони е трудовою діяльністю.)
- На що ми сподіваємось, отримуючи професію? (Вона приноситиме нам радість, задоволення й забезпечуватиме матеріально.)
- Що таке спеціальність? (Вид заняття в межах однієї професії.) Які спеціальності ви знаєте в професії лікаря, вчителя?
- Що таке посада? (Це перелік обов'язків, які покладаються на певну людину і є обов'язковими для виконання.)
6. Класний керівник .Молодці. А зараз пропоную вам попрацювати в группах.
Робота в групах (5 хв.) Кожна група отримує аркуші, на яких записані назва професії, спеціальність і посада. Порадившись між собою, необхідно визначити, що є що. Представник групи презентує відповіді.
( Слайд Робота в групах)
Завдання: визначити професію, посаду, спеціальність і пояснити на таких прикладах:
1-ша група:
головний бухгалтер — бухгалтер — бухгалтер - касир;
старший інженер — інженер — інженер-технолог;
2-га група:
учитель початкових класів — учитель — завуч;
продавець — завідувач відділу — продавець продовольчих товарів;
3-тя група:
головний лікар — лікар — терапевт;
бригадир — будівельник — штукатур.
7. Класний керівник. На нашому заході присутня практичний психолог Наталя Анатоліївна, яка є частим гостем на класних виховних годинах.
Вона проаналізує результати анкетування учнів за відповідністю професій за класифікацією Е.А. Клімова.
Виступ психолога з результатами анкетування учнів за відповідністю професій за класифікацією Е.А. Клімова (7 хв.)
(Слайд із результатами анкетування учнів- робить психолог)
8. Класний керівник. Зараз учениця 11-А класу Шандала Юлія, яка хоче стати журналістом, задасть гостям декілька питань.
Бесіда з представниками певних професій (6 хв.)
- Розкажіть про себе: Ваше ім'я, ким та де працюєте?
- Чи з дитинства Ви мріяли про обрану професію?
- Чому обрали таку професію?
- Що приносить задоволення від роботи?
- Що б Ви хотіли побажати нашим учням?
9. Класний керівник. Дякуємо гостям за змістовні відповіді. Я сподіваюся учні уважно їх слухали і готові ще попрацювати в групах.
Робота в групах (7 хв.)
(слайд Параметри характеристики професії)
Кожній групі необхідно схарактеризувати одну професію,про яку ви почули від наших гостей, за такими параметрами:
- мета праці;
- засоби праці;
- умови праці;
- характер спілкування;
- відповідальність у праці;
- типові труднощі;
- мінімальний рівень підготовки.
1-ша група характеризує професію медичної сестри;
2-га----- бухгалтера;
3-тя-----логопеда-дефектолога.
Представник групи презентує результати.
Виступи представників груп.
10. Класний керівник. Молодці, добре попрацювали. А зараз хочу представити вам результат виконання учнями 11-А класу домашнього завдання. Завдання було наступним: тим учням, які визначилися з майбутньою професією на початок навчального року, потрібно було у формі рольової гри показати її і назвати основні риси характеру людини, яка, на думку школярів, повинна володіти ними, обираючи ту чи іншу професію. Результати роботи побачимо з екрану.
( Презентація учнями професій (3 хв.). Коментує класний керівник.)
11. Класний керівник. А зараз перейдемо до останньої частини нашого заняття, до вправи- рефлексії з приводу обрання професії. На дошці прикріплене дерево рішень. На столі знаходяться вирізані зелені пелюстки, жовті та червоні. Учням потрібно взяти зелений пелюсток — якщо вони з професією ще не визначилися; жовтий — у виборі сумніваються; червоний — визначилися з вибором. Кожен учень прикріплює на дерево пелюстки з відповідним кольором. За допомогою цієї вправи ми побачимо, скільки підлітків уже визначилися з вибором професії, і кому ще потрібна допомога.
Вправа «Дерево рішень» (2 хв.)
(Класний керівник коментує висновки учнів)
12. Класний керівник. Питання до учнів (2 хв.):
- Що було важливим для вас на сьогоднішньому занятті?
- Які висновки із заняття можна зробити для себе?
13. Підсумки (2 хв.)
Класний керівник. Вибір професії – це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Ураховуйте всі обставини, пов’язані з майбутньою трудовою діяльністю, вмійте правильно порівнювати стан свого здоров'я і негативні фактори професії. Це дозволить вам надовго зберегти свої життєві сили й досягти великих успіхів у житті та кар’єрі.
(Слайд слова класного керівника)
І пам’ятайте слова Костянтина Ушинського:
Вдало вибери професію,
Вклади в неї свою душу,
Тоді щастя само тебе відшукає.
Дякую всім за співпрацю. (Останній слайд)