Класне керівництво
Маленькі таємниці батьківської мудрості
Батьки заходять до зали під музичний супровід і займають місця за столами.
Вступ.
Кл. керівник: Шановні батьки! Ми раді вітати вас сьогодні на нашому тренінгу. В такій теплій, доброзичливій атмосфері ми з вами поговоримо про найважливіше в житті для людини – батьківську любов.
Учні. Родина, рід…Які слова святі!
Вони потрібні кожному в житті.
Бо всі ми з вами ніжні гілочки
На дереві, що вже стоїть віки.
Це дерево – наш славний родовід,
Це батько, мати, прадід твій і дід…
Кл. керівник: Сім’я для малої дитини – це Космос, де мама – Сонце, тато – Місяць, а численні родичі – планети. Саме тут вона черпає сили і енергію для життя, вчиться мудрості, набирається досвіду. В дитячому серці зароджуються, вкорінюються моральні почуття – любов до людей, милосердя, доброта, що є сутністю вихованої людини.
Мати і батько – головні природні вихователі дитини. Недарма в народі кажуть:
Учні: «Яблучко від яблуні недалеко падає», «Яке дерево, такі й віти, які батьки, такі й діти», «Як не навчить батько – не навчить і дядько», «Від доброго дерева добрий пагінець відійде, од добрих батька й матері піде добра дитина».
Кл. керівник: Кажуть, діти – дорогоцінність, а ще більша дорогоцінність їх виховати, так як сам процес виховання – безперервна робота серця, розуму і волі батьків. «Не думайте, що ви виховуєте дитину тільки тоді, коли з нею розмовляєте чи повчаєте, чи караєте її. Ви виховуєте її кожної миті свого життя, навіть тоді, коли вас немає вдома», - говорив А.С. Макаренко.
1. Вправа «Знайомство»
Мета: сприяння згуртованості в групі, створення доброзичливої атмосфери.
Психолог. Доброго дня і здоров'я вам бажаю! Сьогодні ми з вами поспілкуємося в тісному, родинному колі, адже школа - це одна велика, дружна сім'я. Але спочатку нам потрібно познайомитися ближче. Зробимо це за допомогою презентації.
Перед вами на столах є кольоровий папір, ножиці, клей, фломастери і т. д. Ваше завдання - за 5 хвилин створити малюнок або аплікацію, які розповіли б нам про вашу сім'ю. Потім ви називаєте своє ім'я, демонструєте результати творчості і говорите кілька слів про членів своєї сім'ї.
Під час проведення тренінгу батьки створили дуже цікаві малюнки, на яких були зображення: небо з місяцем (батько), сонечко (матір) з зірочками (дітьми); дуб (тато), ялинка (матір), лисичка (дочка), їжачок (син ); півень, курка і двоє курчат; рибки в ставку; родина левів і ін.
2. Вправа «Ми-батьки». (В цей час діти з класним керівником роблять колаж «Вихідний день моєї сім’ї»)
Мета: з'ясувати уявлення про учасників про себе у ролі батьків та визначити їхні очікування стосовно особистості своїх дітей.
Ресурси: стікери зеленого, синього та червоного кольорів (по одному для кожного учасника); три аркуші паперу формату А-1, на яких написані початки речень «Як мати я хочу бачити свою дитину...», «Як мати для цього я...», «Як мати я ніколи...», три аркуші фліпчарту.
Хід проведення.
Учасники отримують по одному стікеру зеленого, синього та червоного кольорів. Психолог пропонує на кожному з них продовжити речення (стосовно своєї реальної дитини):
* на зеленому стікері - «Як мати я хочу бачити свою дитину...»;
* на синьому стікері - «Як мати для цього я роблю...»;
* на червоному стікері - «Як мати я ніколи...».
По закінченню учасники прикріплюють стікери на три аркуші формату А-1 з написами «Я хочу...», «Я роблю...», «Я ніколи...»
Психолог об'єднує учасників у три групи. Кожна з них отримує чистий аркуш паперу формату А-1, а також один аркуш з реченнями, зафіксованими на стікерах певного кольору. Учасникам кожної групи потрібно узагальнити речення «свого кольору» й підготувати коротку презентацію результатів.
Після презентації проходить обговорення вправи.
Запитання для обговорення.
1. Які думки виникли у Вас під час виконання цієї вправи?
2. Чи замислювалися Ви над шляхами досягання того, що Ви хочете?
3. Чи легко було продовжити речення «Як мати для цього я роблю...» та сформулювати конкретні дії? Чому?
4. Чи завжди вдається Вам у реальному житті виконувати те, що Ви задекларували у варіанті закінчення речення «Як мати я ніколи...»? Поясніть свою відповідь.
3. Інсценування дітьми уривку «Відповідь» (за Василем Сухомлинським).
Одного разу маленьке Курча знайшло великого Півня.
- Чому у чаплі довгий дзьоб, а в мене зовсім маленький? – запитало воно.
- Відчепися!
- Чому в зайця довгі вуха, а в мене навіть малесеньких немає?
- Не чіпляйся!
- Чому в кішки м’яка гарна шубка, а в мене якийсь жовтий пух?
- Відійди кажу! Замовкни!
- Чому навіть маленьке цуценя вміє вертіти хвостиком, а в мене ніякого хвостика немає?
- Та відчепися ж ти! – гримнув Півень.
- Чому в цапка є гарні ріжки, а у мене навіть поганеньких немає?
- Припини! Іди геть!
- Усе відчепися… геть… припини! Чому всім маленьким дорослі відповідають на запитання, а ти – ні? – пропищало Курча.
- Тому що ти не запитуєш, а просто всім заздриш! – сердито відповів Півень. І це була чиста правда;
4. Робота у двох підгрупах
Завдання:
- першій підгрупі – посадити уявне жовте курча собі на долоню й спробувати його переконати в своїй неповторності, індивідуальності;
- другій підгрупі – дати пораду щодо спілкування з іншими людьми. Наприклад: «Не заздри іншим, а сам намагайся стати кращим»…
Такі ігри допомагають батькам краще зрозуміти себе та інших, спонукають їх до партнерства у реалізації спільних завдань, позитивно налаштовують їх на спільну роботу з педагогами.
4. Методика «Екзамен» (діти в цей час під керівництвом класного керівника за допомогою повітряних кульок створюють портрет любимого члена сім’ї )
Мета: вербалізація почуттів, згуртування групи.
Учасникам роздаються аркуші паперу, на яких діти і батьки одночасно відповідають на запитання:
- Улюблений колір (дитини)
- Улюблене свято
- Улюблена їжа
- Улюблений шкільний предмет
- Ім’я кращого друга (подруги)
- Улюблена пісня
Після виконання завдання, відповіді звіряються.
5. Презентації учнівських колажів «Вихідний день моєї сім’ї»
Коментар класного керівника. Поради як планувати та проводити вихідний день
6. Вправа «Квіти та бур’ян»
Класний керівник: Шановні батьки! Мені дуже подобається твердження, що кожна дитина – це таємнича квітка, а допомогти кожному бутонові розцвісти і відповідно розкрити свої здібності дитині – головне завдання як батьків, так і вчителів, тому що кожна дитина від природи наділена творчими здібностями!
Ніхто краще за вас не знає позитивні і негативні якості вашої дитини. Перед вами – зелений листочок бур’яну, на якому ви зараз напишете недоліки сина або доньки (нерішучий, упертий, дратівливий і т. д.)
А тепер скажіть, як часто ви нагадуєте дитині про її недоліки? Тим самим ви програмуєте її в майбутньому бути тільки такою, ви прогнозуєте і переконуєте її і, що ще гірше!, оточуючих у тому, що ваш син – впертий, дочка – ледарка… Через деякий час і дитина, і оточуючі будуть сприймати її тільки у цій ролі. Цей процес називається «присвоєння негативних ярликів».
А тепер давайте спробуємо подивитися на недоліки ваших дітей з іншої позиції, позитивної, під знаком «+». Наприклад, упертість – це наполегливість, нерішучість – це вдумливість, дратівливість – це емоційність, кривляння – артистичність.
Ми поміняли «Ярлики». І, будь ласка, пам’ятайте про це завжди: і в розмові з дитиною: «Який ти в мене великодушний!», замість «ганчірка», і в спілкуванні з дорослими: «Так, він у мене дійсно принциповий!» у відповідь на зауваження про те, що ваша дитина вперта. Загальновідомий факт: якщо навіть найрозумнішу дитину називати систематично дурнем, то через якийсь час вона повірить у це, а потім і стане цим самим дурнем! Отже, негативні якості, трансформовані вами в позитивні, запишіть на квіточках, вирізаних із паперу. Чим більше достоїнств ви згадаєте, тим краще. Приклейте квіточки на велике намальоване на ватмані голе дерево, розташоване на дошці. Подивіться як змінилися коричневі гілочки, покрившись квітами, яке прекрасне наше квітуче дерево – усе це позитивна оцінка вами всіх якостей ваших дітей!
А з бур’яном давайте вчинимо так, як ви робите з бур’янами на городі – знищимо, виполемо. Викиньте в цей кошик «бур’нисті» якості ваших дітей і забудьте про них, пам’ятайте тільки про квітуче дерево і про те, що від вас залежить, ким буде почуватися ваша дитина – реп’яхом або яблунею в цвіті.
7. Презентація портрету улюбленого члена сім ї (на повітряних кульках)
Діти співають та дарують повітряні кульки.
Висновок: наш сьогоднішній тренінг є першою сходинкою на шляху формування відповідальності батьків за соціалізацію дітей. Адже соціалізація – складний і багатогранний процес, який триває все життя людини, а його основи закладаються в дошкільному дитинстві. Пам’ятайте, що дитина – це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відображається духовне багатство батька й матері. Робіть все, щоб дитинство й майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любові та взаєморозуміння, успіхів і щастя вам, і вашим дітям!
Анкетування
«Життя дитини в родині»
Анкета
Мета: визначити психологічну атмосферу в родині учня, намітити шляхи корегування родинного виховання дитини.
Респонденти: учні та їхні батьки.
Обладнання: роздруковані опитувальники окремо для учнів та їхніх батьків.
Інструкція: респондентам потрібно обирати найбільш прийнятні для них варіанти відповідей.
Опитувальник для учнів
1. Що б ти хотів отримати від родини, в якій живеш?
а) Доброї організації побуту;
б) радощів від спілкування;
в) спокою, захищеності.
2. Чи самотній ти в родині?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
3. Чи бажаєш ти, щоб твоя майбутня родина була схожою на твою нинішню?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
4. Як ти вважаєш, що найбільше хвилює твоїх батьків у родинному житті?
а) Здоров'я дітей;
б) навчання дітей;
в) трудова участь дітей у житті родини.
4. Яка з наведених нижче життєвих настанов є для тебе найбільш вагомою?
а) Бути матеріально забезпеченим;
б) зустріти кохання;
в) мати багато друзів;
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
5. Чи є в тебе таємниці від родини?
а) Так;
б) ні.
6. Чим для тебе є вечір, проведений вдома?
а) Радість спілкування;
б) нагода бути самим собою;
в) мука, нудьгування.
7. Чи знайомий ти з моральними та матеріальними проблемами, що існують у твоїй родині?
а) Так;
б) ні.
Опитувальник для батьків
1. Як Ви гадаєте, чого очікує Ваша дитина від родини, в якій живе?
а) Доброї організації побуту;
б) радощів від спілкування;
в) спокою, захищеності.
2. Що найбільш Вас хвилює?
а) Здоров'я дитини;
б) навчання дитини;
в) трудова участь дитини в житті родини.
3. Чи самотня Ваша дитина в родині?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
4. Як Ви гадаєте, чи забажає дитина, щоб її майбутня родина була схожа на Вашу?
а) Так;
б) ні;
в) не знаю.
5. Яка з наведених нижче життєвих настанов є, на Ваш погляд, для дитини найбільш вагомою?
а) Бути матеріально забезпеченим;
б) зустріти кохання;
в) мати багато друзів;
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
6. Чи знайома Ваша дитина з тими моральними і матеріальними проблемами, що іс-нують в родині?
а) Так;
б) ні.
7. Чи є у Вашої дитини особисті таємниці, які вона приховує від родини?
а) Так;
б) ні;
8. Що для Вашої дитини вечір, проведений вдома?
а) Радість спілкування;
б) нагода бути самим собою;
в) нудьгування.
|
(заготовки годинників)
Нотації класного керівника