Брейн-ринг
Правознавчий «Брейн-ринг» для учнів 3-4 класів
Мета: розширити знання учнів про документи, що гарантують права дитини та визначають її обов’язки; виховувати людські чесноти і сприяти подоланню недоліків.
Обладнання: сигнальні картки різного кольору, фішки-бали відповідних до
карток кольорів, набір таблиць «Права дитини» та «Казкові герої», заохочувальні призи.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ЗАВДАНЬ. МОТИВАЦІЯ
Вед. Зараз ми з вами будемо вітатися, але робити це ми будемо незвичайним способом! Я пропоную привітатися всім тим, хто народився
- взимку,
- влітку,
- навесні,
- восени
- хто прийшов з гарним настроєм.
- Радісно від того, що ми з гарним настроєм зібралися сьогодні для серйозної розмови.
У світі всі малята —
і хлопчики й дівчата —
повинні право мати
щасливими зростати.
В турботливій країні,
у люблячій родині
мужнітимуть здорові
біляві й чорноброві.
Бо очі карі й сірі
у злагоді та мирі
не плачуть, а сміються,
що «дітками» зовуться.
- Як ви думаєте, про що ми з вами будемо говорити?
Діти: Про права дитини
ІІІ. ГРА.
1) Повідомлення правил гри у брейн-ринг.
В нашій грі беруть участь 5 команд. Кожна команда має свою сигнальну картку:
Жовтого - „Дружба”;
Зеленого - „Справедливість”;
Червоного - „Право”;
Синього – «Обов’язок»
Білого – «Злагода»
Відповідь на питання обговорюється командою протягом 30 секунд. Якщо команда готова дати відповідь, то капітан піднімає сигнальну картку догори. За кожну правильну відповідь команда отримує одну фішку-бал. Перемагає та команда, яка дасть найбільше правильних відповідей і набере максимум фішок-балів.
Вед. У 1959 році міжнародна організація ООН прийняла Декларацію (угоду) прав дитини, де кожній дитині гарантується невід’ємне право на життя та розвиток.
Проблема правого захисту родини й дитинства вже тривалий час перебуває в центрі уваги міжнародної спільноти, адже діти потребують особливої уваги внаслідок їхньої вразливості, фізичної та розумової незрілості. Саме тому в 1989 р. ООН затвердила один важливий документ — Конвенцію про права дитини.
Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. В них записані 40 прав, які має дитина.
І тур «Знавці права»
Завдання: назвати права дітей, записані в Конвенції. За кожну правильну відповідь команда отримує фішку. Будьте уважні, не допускайте повторень.
Команди по черзі називають по одному праву. Тур закінчений, якщо вичерпані всі правильні відповіді.
Для довідок:
Спробуймо класифікувати права:
Всі діти мають право на життя
Всі діти мають право на піклування і турботу
Всі діти рівні у своїх правах
Права «піклуйтеся-про-мене»
Ти маєш право на достатнє та здорове харчування
Ти маєш право на освіту
Ти маєш право на медичну допомогу
Ти маєш право на розваги
Права «не знущайтеся наді мною»
Ти маєш право на захист від економічної експлуатації та примусової праці
Ти маєш право на захист від будь-якої роботи, яка може бути небезпечною для твого здоров’я
Ти маєш право не бути жертвою війни
Ти маєш право на захист від сексуальної експлуатації
Права «я маю власну думку»
Ти маєш право виражати свої погляди
Ти маєш право сповідувати свою власну релігію
Ти маєш право об'єднуватися з іншими
Ти маєш право на інформацію
Права «спеціальних потреб»: життя деяких дітей є важчим, ніж у їхніх однолітків. Тому такі діти потребують спеціальної уваги і піклування
Діти-інваліди
Діти, позбавлені батьківського піклування
Діти-біженці
Діти у конфлікті з законом
ІІ тур „Бліц-вікторина для капітанів команд»
Для участі запрошуються капітани, їм пропонується дати відповідь на одне запитання, якщо відповіді немає або вона неправильне, бал команді не зараховується.
1) У якому документі, крім Декларації прав дитини, записані права громадян ? (У Конституції України)
2) Чим право відрізняється від обов’язку ? (Право-можу, обов’язок – треба).
3) Якими правами дитини користуєтеся ви у даний момент ? (Правом на життя та освіту).
4) Добре вчитися-це право чи обов’язок ? (Обов’язок)
5) Хто надає дитині найперше право у житті ? (Мама)
ІІІ тур «Телеграма»
Завдання: Кожна команда отримує текст телеграми. За 30 сек вона повинна назвати казку та яке право порушено в ній.
Тексти телеграм:
1) « Рятуйте! Нас з'їв сірий вовк !» /Червона Шапочка і бабуся із казки Ш. Перро "Червона Шапочка", ст. 6/ кожна дитина має невід'ємне право на життя.
2). "Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок." /Цибуліно із казки Дж. Родарі "Пригоди Цибуліно", ст.11 і ст.40/ Діти у конфлікті з законом
3). "Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти." /Падчерка із кізки С.Маршака "Дванадцять місяців", ст.19 і ст.31/ захист дитини від усіх форм фізичного та психологічного насильства, образи чи зловживань, відсутності піклування чи недбалого і брутального поводження та експлуатації
4). "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому." /Кай із "Снігової королеви" Г.Х.Андерсена, ст.9, ст.8/ дитину не можна розлучати з батьками всупереч їх бажанню
5). "Діти,я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку" / Попелюшка із казки "Попелюшка" Ш.Перро, ст.31 і ст. 16/ дитина не може бути об'єктом свавільного або незаконного втручання в здійснення її права на особисте і сімейне життя, недоторканність житла, таємницю кореспонденції або незаконного посягання на її честь і гідність.
ІV тур – «Фільм, фільм, фільм». (можна замінити презентацією)
Увага на екран. Подивіться уривки з мультфільмів і дайте відповіді на запитання.
1. Уривок з м/ф “Чиполліно”, де Чиполліно витягують з його будиночка.
Питання: Яке право Чиполліно порушене?
Відповідь: Право на недоторканість житла.
2. Уривок з м/ф “Буратіно”, де Буратіно йде в школу.
Питання: Яким правом скористався Буратіно?
Відповідь: Правом на освіту.
3. Уривок з м/ф “Папуга Кеша”, де Кеша в клітці кричить “Свободу папугам!”
Питання: Яке право відстоює папуга Кеша.
Відповідь: Право на свободу.
4. Уривок з фільму “Казка про царя Салтана”, де князь Гвідон перетворюється на комара.
Питання: Яким правом скористався князь Гвідон, що перетворився на комара?
Відповідь: Правом виїхати зі своєї країни, а також повернутися на Батьківщину.
5. Уривок з м/ф “Буратіно”, де кіт Базіліо і лисиця Аліса намагаються відібрати у нього монети.
Питання: Яке право порушили кіт і лисиця, намагаючись відібрати в Буратіно монети? Відповідь: Право на майно (нікого не можна довільно позбавити його майна)
V тур – «Словарний».
На екрані ви бачите слова, на картках подані визначення цих слів. Запишіть ці слова в тому порядку, в якому подані визначення. Час для обговорення – 3 хвилини.
На екрані Для перевірки
Громадянин Конвенція
Декларація Декларація
Закон Конституція
Конвенція Громадянин
Конституція Закон
ООН ООН
На картках:
1. Міжнародна угода, як правило, з якогось спеціального питання, що має обов'язкову силу для тих держав, які до нього приєдналися.
2. Оголошення, проголошення основних принципів, програмних положень. Не має обов'язкової сили, це лише рекомендації.
3. Прийнята в грудні 1993 року. Її друга глава – “Права і свобода людини і громадянина” відображає вимоги Загальної Декларації прав людини.
4. Людина, яка належить до постійного населення даної держави і користується всіма правами, виконує всі обов'язки цієї держави.
5. Обов'язкові для всіх правила. Приймається державою, яка стежить за його виконанням.
6. Створена в 1945 році, є міжнародною організацією на добровільній основі держави з метою підтримки і зміцнення міжнародного світу і безпеки, а також розвитку співпраці між державами.
VІ тур – «Художній образ»
Протягом п’яти хвилин намалювати схематичний знак, який відображає одне із прав дитини. Оцінювання творчого конкурсу здійснює журі за критеріями:
- Відповідність зображення тексту;
- Чітке оформлення
- Акуратність виконання;
- Дотримання регламенту
ІV ПІДСУМОК ГРИ
Підрахування фішок – балів. Визначення переможця брейн-рингу. Нагородження заохочувальними призами. Грамотами: «Вагомий аргумент», «Мудре рішення», «Справедливість»
Висновок заняття : Гроші загубив – небагато загубив.
Час прогаяв – багато втратив.
Совість загубив – все втратив.